4 újság bibliográfiája
Lilia 2004.09.11. 21:06
Négy pedagógiai újság bibliográfiája, és egy szabadon választott cikk rövid összefoglalója, illetve elemzése. Ismét Géczi János pedagógiaórájáról...
- Új Pedagógiai Szemle:
Impresszum:
- a Magyar Pedagógiai társaság és az Országos Közoktatási Intézet folyóirata
- főszerkesztő: Schüttler Tamás
- szerkesztőség: 1051, Budapest, Dorottya u. 8.
- felelős kiadó az OKI főigazgatója
Választott cikk:
A folyóirat LIV. évfolyamából, a 2004 februárjában megjelent számából választottam egy cikket, a Kritika-figyelő rovatból. A cikket Schüttler Tamás írta, címe: „Példák a szavak erejéről. Egy osztályfőnöki taneszközcsomagról.” A cikkben arról van szó, hogy az OKI és a Dinasztia Kiadó közösen megjelenttettek egy taneszközcsomagot, melynek címe „Neveletlenek?” Ez segítséget nyújthat az osztályfőnököknek egy olyan óra készítéséhez, amely a mindennapi élettel, erkölccsel foglalkozik. A csomag két cd-ből és egy útmutatóból áll. Az első cd felvételeket tartalmaz Gáspár Sarolta „Neveletlenek?” című műsoráról, amely még a 80-as években indult. Órai meghallgatása gondolatébresztő és vitaindító lehet a gyerekek számára. A második cd a tanárnak szóló szöveg és módszergyűjtemény.
- Magyar Pedagógia:
Impresszum:
- a Magyar Tudományos Akadémia pedagógiai bizottságának folyóirata
- főszerkesztő: Csapó Benő
- szerkesztőség: Szegedi Tudományegyetem, Pedagógiai Tanszék, 6722, Szeged, Petőfi sgt. 30-34.
Választott cikk:
A folyóirat 102. évfolyamából, a 2002-es 4. számból választottam egy cikket. A cikket Reisz Terézia írta, címe: „A tanulók tanulmányi eredményességének területi összefüggései”. A cikkben azt az általánosan elfogadott tézist vizsgálja a szerző, hogy iskolatípusonként, településtípusonként és az életkor előrehaladtával a teljesítménykülönbségek növekednek a diákok között. Tehát jelentős szerepe van a települési, lakóhelyi környezetnek, az iskolai alapellátásnak is. Azt a kérdést vizsgálja a cikk, miként befolyásolja az erőforrások társadalmi, térbeli eloszlása a tanulók iskolai teljesítményét. A végkövetkeztetés, hogy a társadalmi hátrányok kompenzálásának egyik útja a regionális erőforrásokra alapozó közoktatási intézményfejlesztésén át vezet.
- Educatio:
Impresszum:
- az Oktatáskutató Intézet folyóirata
- főszerkesztő: Kozma Tamás
- szerkesztőség: Budapest, XXIII. kerület, Victor Hugo 18-22.
Választott cikk:
A folyóirat VI. évfolyamának 1. számából választottam egy cikket, amely 1997-ben jelent meg. A cikk címe, amelyet Harsányi Eszter és Radó Péter írtak: „Cigány tanulók a magyar iskolákban”. A cikk a roma származású tanulók iskolai kudarcainak okait vizsgálja. Elsőként összefoglalják a szakirodalomban megtalálható különböző nézeteket, majd elemzik a sikertelenség okait. Ide sorolják a nyelvi hátrányt, a szegregációt, az esetlegesen rossz szociális helyzetet. A szerzők azt az álláspontot képviselik, hogy más pedagógiai módszerekre lenne szükség. Fontosnak tartják a felzárkóztató programokat és a toleranciát is.
- Iskolakultúra:
Impresszum:
- a Pécsi Tudományegyetem folyóirata
- főszerkesztő: Géczi János
- szerkesztőség: 7624, Pécs, Ifjúság útja 6.
Választott cikk:
A folyóirat XII. évfolyamából, a 2002 decemberében megjelent számból választottam egy cikket. A cikk írója Andor Mihály, címe pedig: „Adalék a kritikai szocializmuskritikához”. A cikk gyakorlatilag Trencsényi lászló egy az Iskolakultúrában megjelent cikkéhez szól hozzá, mindemellett önállóan is értékelhetőnek tartom. A hetvenes években Szentlőrincen az úgynevezett „kísérleti” iskolában zajló tevékenységet ábrázolja – de nem úgy, ahogy azt az akkori politika bemutatta, hanem a valódi tényeket felvázolva. Kiábrándult hangnemben beszél az ott lezajlott csalásokról és visszaélésekről. A visszásságok bemutatásával világossá vált, „hogy Szentlőrinc nem vált követendő példává. Nem volt mit követni.”
|