Irodalom : 3. tétel. Líra, a lírai műfajok. |
3. tétel. Líra, a lírai műfajok.
Lilia 2004.10.25. 15:20
Nem, nem vagyok hülye és tudom, hogy az első után a másodiknak kellene következnie, ez viszont a harmadik. Csakhogy nem találom a másodikat... Szerintem apa elfelejtette lementeni...
A hagyományos lírai műfajok: elégia, óda, himnusz, dal.
Témájuk: az egyén, az én világa, a belső lelki világ: az én válasza
a valóság kihívásaira.
A lírikus nem a világot jeleníti meg a művében, hanem önmagát, amint találkozik a valóság dolgaival. Azt írja le, amelyek a találkozás során a lelkében keletkeznek.
A lírai költemény általában verses monológ. Általában rövid műfajok.
Nagyobb tömörséggel, sűrítéssel tükrözik az ember és a valóság viszonyát.
pl. Kosztolányi Dezső: Októberi táj
A lírában nagyobb szerepe van a szavak zenei elemeinek, mint az epikában, vagy a drámában.
„ Piros levéltől vérző venyigék,
A sárga csöndbe lázas vallomások.
Szavak, kiáltó, lángoló igék.”
Ritmusos, az első és a harmadik sor tiszta rím. (venyigék, igék)
ez a hangzásbeli összecsengés fokozza a zenei hatást.
Az első sorban V-s alliterációk vannak.(szókezdő hangok ismétlődése egy verssorban, vagy több sorban.) Rímszerű összecsengések is vannak. (pl. levéltől-vérző é- ő vagy sárga-lázás á-a)
Jellemző a tudatos megszerkesztettség
(minden sorban 4 szó)
Érzelmileg telített szavak pl. vérző, lázas, lángoló
Feltűnő az igék hiánya.
Áttételes jelentések rendszere jellemzi a művet.
A vers első felében az elmúlás, halál gondolata dominál, a második felében a lázadás, a pozitív magatartás. Ez egy kettősség, amely sajátos tudatállapothoz vezet, melynek KATARZIS a neve.
|