Történelem : A görög dráma kialakulása, színházi előadások (Szophoklész: Antigoné) |
A görög dráma kialakulása, színházi előadások (Szophoklész: Antigoné)
Lilia 2004.10.10. 13:16
Öcsiéknek a 11. tételük volt. Szerintem körülbelül elég.
Történelmi háttér:
Athén Periklész idejében Kr.e. 5 sz. érte el fejlődésének csúcspontját. A Földközi-tenger leggazdagabb állama lett. Jólétet és politikai szabadságot biztosított polgárainak. Athén nemcsak az ókor gyönyörű várasa lett, hanem a szellemi élet központja is.
Ebben a korban a képzőművészet is a fénykorát élte egyre pompásabb templomokat építetek
márványból.
Periklész az építéssel IKTINOSZT, a szobrok készítésével pedig PHEIDIÁSZT.
(a Panthenon templom maradványai az Akropolisz hegyén ma is láthatók) Jellemzőik a mértéktartó pompa, harmónia. Fennmaradtak márványszalagok, amelyeken az Athéni ünnep eseményei voltak kifaragva, a felvonulás és a versenyek. Ránk maradt még Müron: Diszkoszvető szobra is. (Római kori másolat) Az emberi testet már minden helyzetben, minden mozdulatban híven tudták ábrázolni.
A kor filozófiája is a társadalmi változásokat tükrözi. A filozófiára legjellemzőbb Herakleitosz dialektikája. PANTA RHEI = minden áramlásban van, minden változik, minden folyik. Műveiből 130 töredék maradt fenn.
GÖRÖG SZÍNHÁZ : az ellenségekkel vívott harcok, és az átalakulás, amely az 5.századig a a görög poliszok (városállamok nagy részében a népet „démoszt „ segítette hatalomra változásokat hozott az emberek gondolkozásában is. Tudatosult a az örök változás gondolata, a biztonság az állandóság hiányának érzését.
Kr.e. 5. században a dráma lett a görög irodalom vezető műneme. Fontos még a dráma kialakulásában a vallásos szertartásokhoz kapcsoló Dionüszosz ünnepek. Több vidám, zajos ünnepet is tartottak. Kardalokat, dithüramboszokat adtak elő.(50 ifjúból álló kórus)
Az első lépés a dráma felé valószínűleg az volt, hogy aki Dionüszoszt megszemélyesítette, kivált a kórusból isten oltárához lépett elmondott egy részletet az életéből és a kar erre énekkel válaszolt. Először egy színész volt, majd 2-3. Csökkent a kar szerepe, a párbeszéd állt a középpontban. A három színészt és a díszletezést Szophoklesz vezette be.
Drámai versenyeket is tartottak. Itt tragédiaköltők és majd később komédiaköltők is részt vettek. Arkhon irányította = állami tisztviselő és nem név!
Megváltozott a dráma tárgya is: Dionüszosz helyett a trójai, a mükénéi és a thébai mondakör tragikus sorsú hősei voltak.
Mivel az ünnepségéken nagy tömeg vett részt, színházakat építettek. Domboldalakra épített, félkör alakú épületek voltak. Lépcsőzetesen emelkedő padsorokat alakítottak ki a nézők számára. 20-30e ember fért el. Az előadások reggel kezdődtek és estig tartottak. Ettek, ittak az előadások alatt. Belépőt kellett fizetni, de a szegényeknek megtérítették. „nézőpénz”
A színészek álarcot hordtak, a női szerepeket is férfiak játszották, egy szyínész több szerepet is játszott.
A kórus (kar) mely énekkel (kardal) és tánccal magyarázta a cselekményt. Kardalok és dialógusok váltakozásából épült fel a mű a drámában.
|